Znanost bujenja

Človeški možgani potrebujejo spanje, da ohranijo ustrezno raven telesnega in duševnega zdravja. Ta zahteva je programirana v našo biologijo, zaradi česar se počutimo utrujeni in zato podležemo potrebi po spanju. Spanje je nujno potrebno za obnovitev telesa in duha.

Samo zato, ker nismo budni, ne pomeni, da so naši možgani spočiti, da spijo. Možgani so precej aktivni, ko spimo. Človeški možgani gredo skozi značilne vzorce aktivnosti skozi vsako obdobje spanja. Dejansko je da so lahko v času budnosti naši možgani manj aktivno, kot pa ko spimo.

Ta aktivnost je delno razlog, zakaj se lahko zbudite sami brez budilke. Če je vaš spalni ritem pravilen, se lahko vsako jutro celo zbudite ob istem času. Če pa ni pravilen, je zelo pomembno, dam povemo o psiholoških razlikah pri naravnem prebujenju ali umetnem zbujanju.

KAJ JE CIKEL BUJENJA IN SPANJA?

Vaše veke so ponoči težke. Nato so zjutraj na široko oprte, tudi če ste le spali nekaj ur. To je zaradi vašega cikla spanja in zbujanja, ki je tisto, kar je vaš cirkadiani ritem.

To je dnevni vzorec, ki določa, kdaj se vaše telo želi prebuditi in ko hoče zaspati. Povprečen človek bo navadno 16 ur buden, sledi pa 8 ur spanja.

Tako je. V življenju eno tretjino spimo. To je pomemben sestavni del življenja, ki ga ne smemo prezreti, vendar na žalost veliko ljudi doživlja neravnovesje v svojem ciklu budnosti/ spanja.

Obstaja vrsta procesov, ki gradijo temelje za vaš cirkadian ritem. Različni hormoni in kemikalije se v teku dneva dvigajo in spuščajo, kar vam omogoča, da se včasih počutite budni ali utrujeni, kar je precej predvidljivo. Če ti hormoni in kemikalije izginejo iz ravnovesja, bodo iz ravnovesja tudi vaše spalne navade.

Pri tem je lahko zelo koristna uporaba luči za budenje ali alarm sončnega vzhoda. Ne le, da so učinkovit način za naravno zbujanje, temveč lahko ob redni uporabi ponovno vzpostavijo ravnovesje normalen cikel budnosti in spanja.

Konec koncev dobro spanje ni samo količina. Prav tako gre za kakovost.

IMATE MOTNJO CIRKADIAN RITMA?

Ena izmed najpogostejših cirkadianih motenj ritma, ki jih ljudje doživljajo, se pojavlja skupaj z drugo motnjo: SAD ali sezonsko afektivno motnjo.

Ko se letni časi spremenijo, je težko spati ali se zbuditi na zdrav način. Če več dni ne spote dobro bo notranja telesna ura, ki jo imate, motena. Sčasoma lahko to povzroči znake in simptome, kot je depresija in kronična utrujenost.

Če ste se odločili, da boste nekaj dni ostali budni dlje, da si ogledate svoje najljubše oddaje na Netflixu, vam ni treba skrbeti, da boste dobili motnjo cirkadianega ritma. Ljudje, ki so v večji nevarnosti, da bodo doživeli to vrsto motnje, so tisti, ki živijo in delajo zunaj običajnega cikla svetlobe/teme na našem planetu.

Tveganje za motnjo cirkadian ritma ima nekdo, ki:

  • Jemlje zdravila za spanje
  • So mu diagnostificirali duševno bolezen
  • Pogoso menjava časovne pasove
  • Ima Parkinskonovo bolezen
  • Ima Alzheimerjevo bolezen ali demenc.

Vsak od teh primerov lahko privede do motnje v cirkadianem ritmu.

Vsak od teh primerov, če se ne zdravi, lahko tudi poveča tveganje za razvoj sezonske afektivne motnje. To še posebej velja za ženske v starosti med 18 in 55 let, čeprav lahko kdorkoli kadarkoli in v vseh letnih časih razvije SAD.